sobota 2. května 2015

Návod - čajový papír a kytičky z něj

V blogu na Fleru se kdysi řešilo, jak přírodně obarvit papír, dlouho jsem to chtěla vyzkoušet, ale povedlo se mi to až teď. Popíšu vám celý postup a uvidíte, třeba vás to také zaujme a budete chtít vyzkoušet sami :-)



Postup na papírové kytičky už známe, tentokrát je ale vyrobíme přírodní, z papíru obarveného čajem. Nejprve jsem si vysekala kytičky z papíru gramáže 250 g/m2. Sice z toho bolí více ruka, ale kytičky pak lépe drží tvar. Pro představu, na obrázku v pekáčku jsou kytičky z jednoho papíru A4, samozřejmě jsem do nich udělala díru ještě před namočením. Posypala jsem je sypaným černým čajem. Přiznám se, že jsem nešetřila, měl totiž vanilkovou příchuť. A jestli něco fakt nemám ráda, pak jsou to příchuti typu vanilka, karamel, smetana... (v čajích). Navrch jsem položila papír A4, tentokrát pouze o gramáži 160 g/m2, opět posypala čajem a takto můžete vrstvit do nekonečna, podle toho, kolik čajového papíru budete chtít udělat. Já měla 4 vrstvy. Zalila jsem vroucí vodou a zatížila miskami.




Nechala jsem louhovat 10 - 15 minut. Během této doby jsem přemisťovala misky, aby byly potopené i rohy papíru, ale nenechala jsem je tam dlouho, nechceme přeci, aby byl papír dokonalý! Přibližně po čtvrt hodině jsem začala vytahovat papíry z lázně. Podle toho, v jaké vrstvě byly, byl každý úplně jiný. Dole byly samozřejmě nejtmavší. Papíry jsem dala sušit na šňůru pomocí kolíčků.



Nakonec jsem vyndala i kytičky. Možná by bylo snazší je vysekat až z hotového papíru. Ale takovýto papír byste museli nejprve úplně vysušit, aby se netrhal při vysekávání. A pak byste kytičky ale stejně museli zase máčet, abyste je mohli vytvarovat.
Kytičky jsem ještě propláchla čistou vodou, abych se zbavila lístečků čaje. No a pak už jsem je tvarovala podle známého postupu. Celé máčení trvalo přibližně 25 minut a výsledné kytičky byly tmavší, než jsem si přála. Je pravda, že jsem použila vlastně velmi silný odvar, možná to bylo i kvalitou toho čaje.
Po uschnutí jsem provlékla bílé pestíky a kytičky byly hotové.




Takže do budoucna - určitě stačí méně čaje a kratší dobu, nebo toho nedělat tolik najednou. Já jsem si odvar nechala a ještě večer jsem udělala pár kytiček, ty jsem ale dala do misky pouze s těmi už vyluhovanými mokrými čajovými lístky. Myslela jsem si, že se obtisknou a kytičky budou jakoby vzorované. Tak se ale nestalo. Kytičky nejsou tak intenzivní, ale ve skutečnosti mají možná tmavší odstín a více se obarvily okraje kytiček a místa, kde byl papír např. zlomen při dírkování. (Rozdíl najdete na tomto přání, které jsem vyráběla do další soutěže - první várka kytiček s bílými pestíky a druhá várka s černými pestíky.)

Na dalších obrázcích jsou některé zajímavé detaily, které vznikly při přípravě. Jak jsem pohybovala s miskama a mačkala papíry pod vodu, tak papíry zflekatěly díky čajovým lístkům, věřím, že kdyby se papíry barvily pouze ve výluhu, byla by barva jednotná. Ale tuto variantu jsem zatím nezkoušela. Vlastně mi to takhle přijde i hezčí.
Na prvním obrázku se obtiskly kytičky a na posledním je vidět kolo po misce...





Obrovské upozornění na závěr: čaj velmi barvil, takže pokud své ruce dennodenně někde ukazujete nebo máte suchou popraskanou kůži, použijte asi radši rukavice.

A mimochodem, vanilkou voní nejen kytičky, ale celý byt :-)




 Tak co jim říkáte, nejsou krásné?!



1 komentář: